http://etcsl.orinst.ox.ac.uk/cgi-bin/etcsl.cgi?text=c.4.80.1&display=Crit&charenc=gcirc#
https://www.atanet.org/publications/beacons_10_pages/page_15.pdf
25. X [X] X X eš3 nam tar-ra: kaderlerin belirlendiği bir türbe /yazgıyı belirleyen türbe
MÖ. 2300 civarında
Akkad’lı Sargon’un kızı olan bir başrahibe (Enheduanna) kendi döneminin zigurat
tapınaklarında söylenen tüm ilahileri derledi. Güneyde Eridu’dan kuzeyde
Sippar’a ve Fırat ve Dicle nehirlerinin her iki yakasında kırkiki “E” tapınağa
yeminle başlamaktadır. Dizeler tapınağın yalnızca ismine, konumuna ve hangi
tanrı için inşa edildiğini belirtmekle kalmayıp ayrıca bu ilahi konutların
ihtişam ve büyüklüğünün yanı sıra işlevlerine ve bazen de tarihlerine ışık
tutmaktadır.
Nippur’daki
Enlil’in zigurratı E.KUR. “dağ gibi olan ev”. Burası “kaderlerin belirlendiği
bir türbe” idi.”göğü ve yeri bağlayan” bir zigurrattı. Nippur’da Ninlil’in “huşu veren parlaklığa
bürünmüş” olan ayrı bir tapınağı vardı. Tanrıça buradan “yeni yıl ayında,
bayram gününde, harikulade süslenmiş” halde çıkıp görünürdü.25. X [X] X X eš3 nam tar-ra: kaderlerin belirlendiği bir türbe /yazgıyı belirleyen türbe
26. X [X] X temen u6-nir-ra il2-la: ..yükselen ziguratın temeli..
27. X [X] X a2-dam den-lil2-la2: ..Enlil’in ikameti…
28. X [X] X-bu-zu zid-da-zu gab2!-bu-zu ki-en-gi ki-uri: senin sağın ve senin solun Sümer ve Akad (bulunur). (zigurattan bakan kişinin sağ taraftan güneye dek
tüm Sümer’i ve sol taraftan kuzeye dek tüm Akkad’ı görebileceği düşünülüyordu.)
29. e2 den-lil2-la2 šag4-zu ten-te-en bar-zu nam tar-ra: Enlil tapınağı, senin için serin ?, senin dışın kaderi/
yazgıyı belirler
30. zag-du8 a-sal-bar-zu kur-bad3: senin mimari yapın / kapı söven başlangıcı eşikten zirveye (kadar) duvarları /sur/
kale /dağ zirvesi
31. dub-la2 zag e3-zu kur me-te-ĝal2: senin
zirven senin soylu platformun zirvesidir/ tapınağın kale kapısı/burcu/ kapı
dikmesi
32. KA-zu KA [X] X X AD muš3 nun-za: senin kapın .. kutsal alan .. soylusun/ prenssin
33. ur2-zu an ki-da kuš2-u3-de3: kökün,
tabanın göğe ve yere hizmet verir/ “göğü ve yeri bağlayan” bir zigurrat
34. nun-zu nun gal den-lil2 en dug3: prenssin büyük bir prens Enlil efendi iyisin
35. en zag an-na en nam tar-re-da: efendi, göğün sınırına kadar kaderleri belirleyen efendi
36. eš3 nibruki kur gal den-lil2-le: Koca dağ Enlil’in Nippur’daki türbesi
37. muš3-za e2 bi2-in-gub barag-za dur2 bi2-in-ĝar: tapınağın
kutsal alanına kürsüsünü yerleştirildi. /kuruldu
38. e2 den-lil2 nibruki-a : Enlil’in Nippur’daki tapınağı
Nippur, bugün Niffer ya da Nuffar, Irak'ın güneydoğu kesiminde. ABD'li uzmanlar Mezopotamya'daki
ilk arkeolojik kazılarını 1889-1900 arasında Nippur'da yürüttüler; 1948'de bu
çalışmaya yeniden döndüler. Kentin doğusunda ortaya çıkarılan Sümer tabletleri
nedeniyle bu yöreye kâtipler mahallesi adı verildi. Nippur kazıları, Sümer
yazısıyla ilgili bilgilerin temel kaynağını oluşturdu. 1990'daki kazılarda Şifa
Tanrıçası Bau'ya (Gula) adanmış büyük bir tapınağa rastlandı. Kentin Tarih öncesine ilişkin çok az
bilgi bulunmakla birlikte, MÖ 2500'de bugün yıkıntılarının kapladığı alana
yayılmış olduğu ve surlarla çevrildiği sanılmaktadır. Daha sonra Ur'un 3.
sülalesinin ilk kralı Ur-Nammu (MÖ 2112-2095) Enlil Tapınağı'nı bugünkü
biçimine getirdi, duvarlarla çevrili bir avluda bir ziggurat ve tapınak
yaptırdı. Enlil Tapınağı'yla çevresindeki
duvarların üstüne daha sonraları Part yapıları kuruldu. M.S. 3. yüzyılda
gerileyen kent, 12. ya da 13. yüzyılda tümüyle terk edildi.
Mezopotamya'nın dinsel yaşamında belirleyici bir rol oynamıştır. Sümer yazıtlarına göre Tanrı Enlil (Akad dilinde Bel) bu kentte yaşamıştı.Nippur'da toplanan tanrılar meclisinin kararlarını insanlara bildiren Enlil, aynı zamanda gücün de temsilcisiydi. Krallar, Enlil'in kutsal yönetme gücüne sahip olabilmek için törenler yaparak kendini kutsamaya çalışırdı. Bu nedenle, Mezopotamya'yı hangi hanedan yönetirse yönetsin, Nippur ve kentteki Enlil Tapınağı kutsallığını korurdu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder