Aji
|
gizli tehdit/potansiyel tehdit. Genellikle yaşama umudu olmayan ancak ileride bir
tehdit oluşturmaya yarayabilecek bir veya iki taşın durumunu anlatmak için
kullanılır.
|
Atari
|
rakip taşın veya grubun tek nefes alma
noktasına düşürülmesi
|
Ate
|
atari
|
Ate kaeshi
|
karşı ate, ateye ate ile cevap vermek
|
Ate komi
|
kesme veya kuşatma tehdidindeki çapraz
temas hamleler
|
Atsumi
|
grupta açık nokta bırakmadan açılma,
sağlamlık,
|
Baduk
|
Go’nun Kore’deki adı
|
Bamboo joint
|
Potansiyel göz şekli oluşturan ve
kesilmesi genelde imkansız olan bağlantı şekli.Yan yana iki taşın iki alt
sıra paraleline aynı şekilde yan yana iki taş koyma. Takefu
|
Basami
|
Hasami
|
Bata-bata
|
iki göz
şeklini bozacak feda hamleleri ile bir grubu ele geçirme
|
Bent-for şekli
|
seki gibi ama değil. 4 boşluk
bıraktırarak öldürmek
|
Biraki
|
Hiraki
|
Botsugi
|
Aynı hizadaki bir aralıklı iki taşın
arasına taş koyarak (bağlayarak) 3
taşlı duvar oluşturma
|
Byo-yomi
|
turnuvalarda normal oynama süresini
dolduran oyuncunun geri kalan hamlelerini oynaması için tanınan süre. Her
hamle için en fazla 30 saniye, ya da 5 dakikada 10 hamle
|
chinese fuseki
|
siyahın oluşturduğu biçimlenme
|
Chosei
|
özellikle köşelerde kuşatma yarışı
sırasında tarafların arka arkaya birbirinin taşını alması
|
Chuban (sen)
|
oyunun orta safhaları
|
Chugoku ryu
|
Çin açılışı. Büyük moyo oluşturmaya
yönelik
|
Chuo
|
orta, merkez
|
Chuoshi-gachi
|
henüz oyunun ortalarına gelinmişken
oluşan bariz ve telafi edilemeyecek puan farkı nedeniyle oyunu terk etme
|
Daidargeima
|
Dardargeima : çok uzun at hamlesi
|
Damashite
|
kandırmaya, şaşırtmaya yönelik hamle
|
Dame
|
tarafsız nokta. Genellikle oyunun
sonunda kesinlik kazanan iki tarafa da ait olmayan puan özelliği taşımayan
oynanan oyunun akışı içinde hiçbir şey değiştirmeyecek olan nokta/ noktalar
|
Damezumari
|
bir grubun nefes alma noktalarının
yetersizliği. Kuşatma yarışı sırasında, bir tarafın
bir grubunun nefes sayısı az olduğu için, rakibin taşına yaklaşamaması ya da
kendi taşlarını bağlayamaması durumu. Kuşatma yarışında hamle önceliği
önemlidir.
|
Dan
|
üst seviye. 1 kyunun bir üst seviyesi 1
dandır. 9 dan en üst seviye
|
Dango
|
yan yana ve üst üste taş yığını
|
De
|
kesme, sızma, rakibin bir aralıklı yan
yana iki taşının arasına oynama
|
Degiri
|
rakibi yarma. Art arda oynanan zorlayıcı
hamlelerle rakip grubu kesme
|
Eguri
|
zorlayarak rakip grubun içine sızarak
alan çalmak, alan çalmak
|
Fukurami
|
Fukure
|
Fukure
|
dışa doğru genişleme, yayılma
|
Furikawari
|
değiş tokuş
|
Furin
|
9 avantaja ek olarak verilen 4 nokta:
San-san’lara (3-3'lere) konur. Çan şekli
|
Fuseki
|
Başlangıç. Oyunda açılışların ve genel
etki alanlarının şekillendiği ilk aşama. Açılış hamleleri. Birçok oyuncu bu
sözcüğün 'açılış' anlamına geldiğini düşünür, ancak değildir. Gerçek anlamı
"taşları etrafa serpiştirmek" tir ve oyunun açılış evresini değil,
açılış evresinde oynanması uygun olan oyun çeşidini tanımlar. Rakibinizden
erken davranıp büyük boşluklara taş serpiştirin.
|
Geta
|
rakip taş veya taşları almak için
kullanılan ağa düşürme yöntemi
|
Goban
|
go tahtası
|
Goishi
|
go taşı
|
Gote
|
Hamle önceliğini karşı tarafa veren
hamle. Savunma hamlesi yapma. Oyun sonunda, kırmızıyla işaretlenmiş
hamle "gote"dir.
|
Gote no sente
|
sente potansiyeli taşıyan gote
|
Gozen go
|
İmparatorun huzurunda oynanan go
karşılaşmaları
|
Gukei
|
kötü, saçma, aptalca şekil
|
Guru guru mawashi
|
rakip taş grubuna yapılan arka arkaya
saldırılar ile önce o grubu bir dango haline getirme (yan yana, üst üste bir
taş yığını haline getirme), sonra da merdivene alarak ele geçirme
|
Guzimi/guzumi
|
işe yarayan boş üçgen. Yan yana veya üst
üste 2 taş varsa, bunlara bitişik değil de en az bir adım atlayarak oynama
|
Hai
|
sürünme, emekleme, grupla hiçbir açık
nokta bırakmamak için taşları kolye gibi yan yana dizerek ilerlemesi, yavaş
ilerleme
|
Hama
|
esir taşlar
|
Hamari
|
tuzağa düşme, çevrilme, dar alanda
sıkışık kalma
|
Hamate
|
tuzak kurmaya yönelik hamle. Rakip
grubun etrafını çevirme
|
Hane
|
Çapraz kapama hamlesi. Kendi taş(ları)ının çaprazına, rakip
taş(lar)ın önüne yapılan kapama, kapalı kalmama, yarıp geçme hamleleri.
|
Hane goroshi
|
hane hamleleriyle rakip grubu öldürme
|
Hanekaeshi
|
hane’ye haneyle karşılık verme
|
Hanekomi
|
iki rakip taşın arasına yapılan hamle
|
Hanmoku
|
yarım puan
|
Hanmoku shobu
|
oyunu yarım puanla kazanma
|
Hante
|
doğru, yerinde hamle, kitap hamlesi
|
Hasami
|
makasa alma, çapraz ateş, kerpeten.
Rakip taşı hem sağdan hem soldan sıkıştırma
|
Hasami
|
Basami
|
Hasami tesuke
|
yan yana duran iki rakip taştan birinin diğer
yanına taş koyup alttan veya üstten bağlanma
|
Hasamikaeshi
|
hasamiye hasami ile cevap
|
Hashiri
|
rakibin potansiyel alanına girmeye
yönelik sokulma, yaklaşma hamlesi. Yanıt verilmeli
|
Haya-go
|
zaman kısıtlaması ile hızlı oynanan maç.
Blitz
|
Hızır taşı
|
merdiveni kesecek taş
|
Hiki
|
geri çekilme, sağlamlaştırma, açılan
öncü taşın arkasını doldurma
|
Hiraki
|
3. Veya 4. Çizgide açılma hamleleri
|
Horikomi
|
rakip grubu dango haline sokarak
öldürmek için rakib grubun içine oynanan feda taşı
|
Hoshi
|
4-4’e oynama. 4-4 ler d4-d16-q4-q16.
Amaç, taşlar çabucak gelişsin, alan elde etmekten çok avantaj için
|
İchigon
|
tek göz
|
İgo
|
go’nun bir diğer ismi
|
İkken
|
tek aralıklı oynama
|
İkken tobi
|
1 aralıklı uzama
|
İkkyu
|
bir el oyun
|
İnsei
|
profesyonel olma eğitimi alan öğrenci
oyunu
|
İshi
|
go taşı
|
İshi no shita
|
taşların altına oynama. Bir grubu
öldürmek üzere öncelikle 1. Ve 2. Sırada bir dizi taşı feda etmeye yönelik
bir tesuji stratejisi
|
Jakuben
|
zayıf nokta, zayıflık
|
Ji
|
alan
|
Ji dori go
|
rakibin alanlarına girmek yerine kendi
alanlarını mümkün olduğunca genişletmeye yönelik oynama
|
Jigo
|
berabere kalma. Komi son 50-60 yıldır
kullanılır
|
Jitsuri
|
net kazanım, kesin alan
|
Joseki
|
Köşelerde oynanan hamle dizileri. Ancak
herhangi bir dizinin joseki olarak sayılması için, hamleler sonucunda oluşan
tabloda 2 tarafın da eşit kazanç sağlamış olması gerekmektedir. Köşe açılışlarında her iki taraf için de
takriben eşit değerde şekiller oluşmasına yol açan, zorunlu hamle dizileri,
genellikle köşeye yakın bölgelerde oynanır ve her iki tarafa da eşit oranda
kazanç sağlayan hamleler.
|
Kachi
|
oyunu kazanma, galibiyet
|
Kakae
|
takdire şayan hamle
|
Kakame/kageme
|
sahte göz, yalancı göz
|
Kakari
|
köşede tek başına duran taşa yaklaşma
hamleleri
|
Kake
|
bastırma, bir bölgeye sıkıştırma
|
Kakeme/kageme
|
sahte/ yalancı göz
|
Kamo
|
kolay teslim olan rakip
|
Kanpai
|
ezici galibiyet
|
Karami
|
rakip iki grubu koparmaya yönelik kesme
hamlesi
|
Karui
|
esneklik. Hızlı gelişmek üzere
gerektiğinde o taşları feda edip, karşılığında yayılmak üzere oynanan
aralıklı, esnek hamleler. Sabaki bu tarz hamlelere bir önektir.
|
Katachi
|
taşların oluşturduğu şekiller
|
Katsuro
|
Özgürlük yolları
|
Keima
|
Satrançtaki "at" hamlesi.
Bir gruptan ya da taştan, bir eksende 2 diğerindeyse 1 birim uzağa yapılan
hamle. 2-1 keima: kısa at hamlesi, 3-1 keima: uzun at hamlesi
|
Keima watari
|
iki grubun bir at hamlesiyle birleşmesi
|
Keshi
|
yok etme. Rakibin potansiyel alanını
daraltmaya yönelik hamle
|
Kikashi
|
zorlayıcı hamle. Genellikle oyunun
seyrinin dışında yapılan, bağlanma tehdidi yarattığı için rakibin cevap verme
zorunda kaldığı, oyunun sonrasında kullanılmak üzere rakibin yanıtından sonra
kendi başına bırakılan hamleler. Bu taşın ajisi genellikle daha sonraki muhtemel
işgallerde kullanılır.
|
Kiri/giru/kiru
|
kesmek
|
Kirichigae
|
rakip taşların karşılıklı olarak
birbirini kesmesi
|
Kiri-nobi
|
kestikten sonra uzama
|
Kiru
|
yanına oynama. Eşit çizgide yan temas.
Bitişik
|
Kiru-nobi
|
kestikten sonra uzama
|
Kishi
|
profesyonel oyuncu
|
Kizu
|
zayıf nokta. Saldırıya açık yer
|
Ko
|
Sonsuz döngü. Rakibin bir taşını esir
aldıktan sonra, yeni konulan taşın atariye düşmesi durumu.
Sonsuza kadar esir alma döngüsünü engellemek için, ko olduktan
sonraki hamle rakip tahtadaki başka bir noktaya oynamak zorundadır.
|
Kodate
|
ko tehdidi
|
Kogeima
|
kısa at hamlesi
|
Komi
|
siyahın hamle önceliğini elinde
bulundurması nedeniyle beyazın oyuna eksik puanla başlaması nı gidermek
üzerebeyaza verilen puan. Beyaz oyuna
4.5 veya 5.5 puanla başlar.
|
Komoku
|
3-4 ler c4-d3-c16-d17-q3-r4-q17-r16 Amaç
alan yapmak. Gücü yakın olduğu kenara doğru yayar ve köşede de bir parça alan
ister
|
Korigatachi
|
kötü, verimsiz şekil
|
Koshu
|
iyi, usta işi, zeka dolu hamle
|
Kosumi
|
çapraz bitişiği. Aynı çizgide değil.
Kesmek isterse öbür çizgide bitişilir. kendi taşlarının çapraz bitişiğine
oynama
|
Kozaru
|
küçük maymun sıçrayışı
|
Kuro/ kuroi
|
siyah
|
Kyu
|
başlangıç seviyesi
|
Kyu shikyoku
|
dokuz taş avantajlı oyun
|
Magari
|
dönme, kıvrılma
|
Makayotsu
|
G7-G13-D7-D13. Avantajda orta merkezi
noktalar
|
Makeru
|
kaybetmek, yenilmek
|
Mamori
|
savunmaya yönelik hamle
|
Mane go
|
Ayna oyun. Beyazın, tahtanın ters
köşelerinde siyahın yaptığı hamlelerin simetriğini oynaması
|
Me
|
göz, puan
|
Me arime nashi
|
İki tarafın da birbirini kovaladığı
kuşatma yarışında, taraflardan birinin tek göze sahip olması. Çok avantajlı
|
Miai
|
bir bölgede birine oynandığında, rakibin
mutlaka diğerine oynayacağo aynı değerdeki iki nokta, hamle. A seçilirse, B,
B seçilirse A’ya oynamak
|
Miai
|
Eşit değere sahip 2
noktaya "miai" denir
|
Mokubazushi
|
3-5 ler
c4-e3-p3-r5-c15-e17-r15-p3.özellikle kenarda güçlenme. Köşenin çoğu rakibin
olur
|
Moyo
|
çok büyük potansiyel alan
|
Muko
|
değersiz ko tehdidi. Ko savaşında,
savaşılan ko kaç puan değerindeyse daha büyük puana yönelik ko tehdidi
bulunmalıdır.
|
Mushobu
|
oyunun kilitlenmesi, kimsenin
kazanamaması. Genellikle aynı anda 3 ko savaşının başlamasıyla ya da oyunun
kaderini belirleyecek bir bölgede iki ko savaşının başlamasıyla oluşur
|
Myoshu
|
olağanüstü başarılı, deha ürünü hamle
|
Nakade
|
yaşadığı kesin olmayan büyük grup. 2
hatta 3 göz oluşturabilecek, ancak ‘can damarı’ açık olduğu için henüz göz
oluşturamamış büyük taş grubu
|
Nakayotsu
|
G7-G13-O7-O13. Avantajda. Seimoku. Furin’lerden
sonraki 4 nokta. Orta merkezler
|
Narabi
|
Bir çizgi üzerinde yan yana dizilmiş taş
grubunun bir açığında bulunan taşın hemen yanına taş koyarak yapılan sağlam
açılma
|
Nidan
|
çift, ikili
|
Nidan bane
|
arka arkaya oynanan iki hane
|
Nigan
|
çift göz
|
Nigiri
|
Oyun başlarken kimin siyah kimin beyaz
olacağını saptamak üzere, bir tarafın bir avuç taş alması ve karşı tarafın
taş sayısını tek veya çift olduğunu tahmin etmesi
|
Nikken tobi
|
2 aralıklı uzama
|
nirensei
|
ilk iki açılış hamlesinin tahtanın aynı
tarafındaki yıldız noktalarına oynanması
|
Nobi
|
kesilme tehlikesiyle karşı karşıya olan
bir grubun, yan yana dizili taşlara bir yenisini ekleyerek sağlamlaştırma
|
Nobi
|
Bir taşı savunmak ve nefesini artırmak
için yapılan yönelme hamlesi.
|
Nobidashi
|
2. Çizgideki atari durumundaki taşı,
ajisinden yararlanmak veya bu taşı sıkıştıran grubu dışarıdan çevirmek
amacıyla koruma
|
Nozoki
|
bir grubu kesme tehdidinde bulunan
yaklaşma, sokulma hamlesi
|
Nuki/ nuku
|
Ele geçirme
|
Oba
|
büyük puan
|
Ogeima
|
uzun at hamlesi
|
Oiotoshi
|
rakip grubun göz şeklini bozmaya yönelik
feda hamleleri oynayarak o grubu öldürme tekniği
|
Oitoshi
|
Bata-bata
|
Oki
|
rakip gurubun göz yapacağı noktalara taş
koyma
|
Oki-go
|
zayıf oyuncuya avantaj taşı verilen
oyunlar
|
Oki-ishi
|
avantaj taşları
|
Omoi
|
ağır, hantal şekil
|
Omoku hazushi
|
3-6 noktalar
|
Omoyo
|
çok büyük moyo
|
Omukuhazushi
|
3-6 lar
|
oogeima
|
Satrançtaki "at" hamlesi gibi.
Ancak bir gruptan ya da taştan, bir eksende 3 diğerindeyse 1 birim uzağa
yapılan hamle.
|
Osae
|
bir çizgi boyunca uzamayı engellemek
üzere set çekme, önünü kapama
|
Oshi
|
bastırma. Bir çizgi boyunca yan yana taş
koyarak altta kalan grubu bastırma, o grubu da yan yana savunma hamleleri
yapmaya zorlama
|
Oshiro go
|
Japonya’da eskiden shogun huzurunda
oynanan oyun
|
Otakamoku
|
4-6 lar
|
Oteai
|
profesyonel oyunculara yönelik turnuva
|
Oyose
|
açık farkla biten oyun
|
Ozaru
|
ogeima (uzun at) kenarda oynanırsa
(büyük maymun) 8 puan kazandırır
|
Poka
|
bir anlık dikkatsizlikten kaynaklanan
aptalca hata
|
Ponnuki
|
Bir taş esir alınınca ortaya çıkan
şekil. Genelde tercih edilen, "iyi şekil"ler arasında gösterilir.
|
Rengo
|
go oyuncular takımı
|
Ryo atari
|
çift atari
|
Sabaki
|
Esnek, hafif oynamak, rakibin alanını
işgal ederken, hatta birkaç taşı feda etmeyi göze alarak, yakın müttefik
guruplara bağlanmak, veya rakip gurubu tamamen ikiye bölmek ve dar bir alanda
kapalı kalmamak için, aralıklı, açık, yayılmaya ve kaçmaya uygun oynamak.
|
Sagari
|
tahtanın bir köşesine / kenarına doğru
ısrarla ilerleme, yayılma, yönelme
|
Sakusen
|
plan, taktik, strateji
|
Sanbagarasu
|
3 Karga. Bir tarafın çapraz dizilen 3
taşı
|
Sangen
|
3 aralıklı oynamak
|
Sangen tobi
|
3 aralıklı uzama
|
San-ko
|
3’lü ko. Aynı anda cereyan eden 3 ko
savaşı
|
Sanrensei
|
ilk 3 hamleyi tahtanın bir tarafındaki 3
yıldız noktasına oynamak
|
sanrensei fuseki
|
Beyazın oluşturduğu biçimlenme
|
San-san
|
3-3 ler c3-c17-r3-r17. Amaç köşeyi
almak, ama merkeze doğru pek avantajı yok
|
San-san uchikomi
|
3-3’e oynayarak başlayan işgal
|
Sarusuberi
|
maymun sıçrayışı
|
Seikai
|
doğru çözüm, yanıt
|
Seimoku
|
avantaj taşlarının konulduğu 9 nokta.
D4-k4-q4-d10-k10-q10-d16-k16-q16
|
Seki
|
gurupların birbiini kuşattığı, ama
taraflardan ikisinin de kendisi atariye düşmeden ate çekemediği durum.
Taraflar birbirini alamaz, taşlar o şekilde kalır, kimse puan alamaz.
|
Seki
|
Ortak yaşam. Bir bölgedeki siyah ve
beyaz taşların, nefes eksikliğinden dolayı birbirini öldürememe durumudur.
|
Sekito
|
taş kule. Tahtanın bir yanında taktik
gereği 2 taşın feda edilmesi
|
Semeai
|
karşılıklı saldırı. S ve B birbirinin
etrafını sarsa ve her iki grubunda iç taş gruplarında 2 göz yoksa, iki
tarafta sahipsiz alanları (özgürlük alanlarını) doldurarak rakibi içerde
öldürmeye çalışması
|
Semeru
|
saldırma
|
Sen
|
oyun, maç, müsabaka
|
Sensei
|
usta
|
Sente
|
hamle önceliği. Yanıt verme gereksinmesi
olmadan istediği yere oynama. Özgürlüğü önemli olan noktalara önce oynama
şansı. Eğer bir taraf sente denebilecek bir hamle yapıyorsa, hamle dizisinin
sonunda tahtanın herhangi bir kısmına oynama önceliği yine onda olacaktır.
|
Shibori
|
cendereye sokma, sıkıştırma, çullanma.
Gözleri bozma. Küçültme. Bir alana sıkıştırmak üzere bir gruba sürekli
saldırma
|
Shicho
|
merdiven
|
Shichoatari
|
merdivenin oluşacağı yol üzerindeki bir
noktaya oynayarak, merdiveni bozma tehdidindeki taş
|
Shiggen tobi
|
4 aralıklı uzama
|
Shimari
|
köşe kuşatması. Aynı köşedeki 2 müttefik
taşın oluşturduğu şekiller
|
Shinogi
|
saldırı altındaki bir grubu yaşatan, göz
oluşturan hamleler dizisi
|
Shinu
|
ölmek
|
Shiro/shiroi
|
beyaz
|
Shiroban:
|
oynama sırasının beyazda olması
|
Shokyu
|
başlangıç, kyu seviyesindeki oyuncu
|
Shuban
|
oyunun son aşaması
|
Shukyoku
|
iki oyuncunun da pas geçmesi, oyunun
sonu
|
Soto
|
dış, dışa doğru, dıştan
|
Suberi
|
alttan sokulma, kayma, sızmaya yönelik
hamle
|
Suji
|
tarz, sağlam strateji, iyi düşünülmüş
plan
|
Sumi
|
köşe
|
Susoaki
|
yırtmaç: bir grubun tahtaya yakın alt
kısmının açık, girilebilir olması
|
Süte-ishi
|
feda taşı
|
Tachi
|
üst üste duran iki taşın sağlamlığı
sayesinde ortaya doğru ilerleme
|
Tagaisen
|
berabere biten oyun
|
Takamoku
|
5-4 ler e4-d5-p4-q5-p16-q15-d15-e16.
Köşe tamamen terk, merkez ve kenara önem verme
|
Takefu
|
Bamboo bağlantısı. Kesilme olanağı yok.
|
Tarikaeshi
|
geri alma
|
Tatakai
|
çarpışma, savaş
|
Teban
|
el, oynama sırası
|
Tejun
|
hamleleri oynama sırası
|
Teki
|
rakip
|
Tengen
|
Orta nokta. Merkez. K10
|
Tenuki
|
Rakibin son hamlesini önemsiz görüp,
cevap vermemek ve başka yere oynamak.
|
Tesuji
|
İyi düşünülmüş hamle. Bölgedeki
taşların konumunu hesaplayarak yapılmış akıl dolu hamle.
Belli bir alandaki en başarılı, beceri
dolu taktik hamlesi
|
Tetchu
|
demir sütun
|
Tobi
|
düz uzama.çizgi üzerinde yayılma
|
Tobi komi
|
rakip içine bir aralıklı
|
Tobidashi
|
dışa bir aralıklı
|
Tobimagari
|
yandan bir aralıklı uzama
|
Tori
|
alma, ele geçirme
|
Toryo suru
|
oyunu terketme. Resign
|
Tsugi
|
bağlantı, bağlanma
|
Tsuke
|
Rakibin taşına temas etme hamlesi. Temas
hamlesi. Bağlı olduğu bir grup olmadan, rakip taşın yanına, üstüne yapılan
temas hamlesi
|
Tsuke fukure
|
temastan sonra müttefik gruba bağlanma
|
Tsuke giri
|
temastan sonra o grubu kesme
|
Tsuke nobi
|
temastan sonra uzama
|
Tsume
|
fren amaçlı açılma, uzama. Bir grubun
yakınlarına konan, rakip taşın daha fazla açılmasına, uzamasına engel olmak
amacıyla yapılan oynama
|
Tsume-go
|
ölüm kalım problemleri
|
Tsuru nu sugomori
|
turna yuvası, kapan, kıskaca alma.
Çevrilen rakip grubun tek kaçış yoluna taş koyarak bu grubu asla kaçamayacağı
şekilde kuşatma
|
Uchi
|
iç, içine, içerden
|
Uchikaki
|
1. Veya 2. Çizgideki rakibin gözünü
yalancı göz haline getirmek için yapılan feda hamlesi
|
Uchikomi
|
rakip alanın içine girme, işgal etme
|
Uchisugi
|
Zorlama hamle. Üst seviye bir oyuncunun
kendinden daha düşük seviyeli bir oyuncuyla oynarken, rakibin gözünü korkutup
savunmaya geçmesi, pasif oynaması için yaptığı )ve kendine denk bir rakibe
karşı genelde yapamayacağı) desteksiz zorlama saldırı hamleleri. Bu tür
hamlelere karşı korkup savunmaya geçmek tam da üst seviye oyuncunun
istediğidir. Bu yüzden karşı saldırı veya en azından saldırıya yatkın savunma
hamleleri tercih edilir.
|
Ue
|
üst, üstüne, üstünden
|
Uttogaeshi Utegaeshi
|
Bir koyup üç alma. Kuşatılmış veya tek
gözü olan bir taş grubunun tek boşluğunun kalması için bir taş feda edip,
kalan o tek göze taş koyarak o grubun alınması. Fare kapanı. Geri Tepme
|
Warikomi
|
iki rakip taşın arasına girme. Dalma
|
Warui
|
kötü (hamle, şekil, oyun)
|
Watari
|
Karşılaşma, kenarda bitişme, alttan
bağlama, tahtanın dibinde iki grubu bağlama
|
Wei Qi
|
Go’nun Çin’deki adı
|
Yoi
|
iyi, başarılı
|
Yose
|
oyunun son aşaması. Fuseki > Choban
> Yose
|
Yosu miru
|
yoklamak, açık noktaları olan bir taş
grubuna, rakibin nasıl yanıt vereceğini görmek üzere bir taş koymak. Bu taş
feda edilebileceği gibi, verilen yanıta göre bir işgali başlatabilir ya da
ajisinden yararlanılabilir.
|
Zenkyo ku
|
tahtadaki genel durum. Oyuna bölgesel
değil, tüm tahta gözetilerek bakmak
|
Zoku/Zokushu
|
kaba, incelikten yoksun, iyi
düşünülmemiş hamle. Tesujinin tersi
|
Bu blogda geçmiş'ten günümüze uzanan "kelimeler" ve "yazıtlar" ile ilgili bazı fikirleri tartışmak istiyorum. Geçmişe bir yolculuk gibi... Geçmiş Geleceğin Aynasıdır. http://sumer-akad.blogspot.com.tr/
8 Şubat 2015 Pazar
GO Sözlüğü
GO Sözlüğü
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder