8 Şubat 2015 Pazar

GO Sözlüğü

GO Sözlüğü

Aji
gizli tehdit/potansiyel tehdit. Genellikle yaşama umudu olmayan ancak ileride bir tehdit oluşturmaya yarayabilecek bir veya iki taşın durumunu anlatmak için kullanılır.
Atari
rakip taşın veya grubun tek nefes alma noktasına düşürülmesi
Ate
atari
Ate kaeshi
karşı ate, ateye ate ile  cevap vermek
Ate komi
kesme veya kuşatma tehdidindeki çapraz temas hamleler
Atsumi
grupta açık nokta bırakmadan açılma, sağlamlık,
Baduk
Go’nun Kore’deki adı
Bamboo joint
Potansiyel göz şekli oluşturan ve kesilmesi genelde imkansız olan bağlantı şekli.Yan yana iki taşın iki alt sıra paraleline aynı şekilde yan yana iki taş koyma. Takefu

Basami
Hasami 
Bata-bata
iki göz  şeklini bozacak feda hamleleri ile bir grubu ele geçirme
Bent-for şekli
seki gibi ama değil. 4 boşluk bıraktırarak öldürmek
Biraki
Hiraki
Botsugi
Aynı hizadaki bir aralıklı iki taşın arasına taş koyarak  (bağlayarak) 3 taşlı duvar oluşturma
Byo-yomi
turnuvalarda normal oynama süresini dolduran oyuncunun geri kalan hamlelerini oynaması için tanınan süre. Her hamle için en fazla 30 saniye, ya da 5 dakikada 10 hamle
chinese fuseki
siyahın oluşturduğu biçimlenme
Chosei
özellikle köşelerde kuşatma yarışı sırasında tarafların arka arkaya birbirinin taşını alması
Chuban (sen)
oyunun orta safhaları
Chugoku ryu
Çin açılışı. Büyük moyo oluşturmaya yönelik
Chuo
orta, merkez
Chuoshi-gachi
henüz oyunun ortalarına gelinmişken oluşan bariz ve telafi edilemeyecek puan farkı nedeniyle oyunu terk etme
Daidargeima
Dardargeima  : çok uzun at hamlesi
Damashite
kandırmaya, şaşırtmaya yönelik hamle
Dame
tarafsız nokta. Genellikle oyunun sonunda kesinlik kazanan iki tarafa da ait olmayan puan özelliği taşımayan oynanan oyunun akışı içinde hiçbir şey değiştirmeyecek olan nokta/ noktalar
Damezumari
bir grubun nefes alma noktalarının yetersizliği. Kuşatma yarışı sırasında, bir tarafın bir grubunun nefes sayısı az olduğu için, rakibin taşına yaklaşamaması ya da kendi taşlarını bağlayamaması durumu. Kuşatma yarışında hamle önceliği önemlidir.


Dan
üst seviye. 1 kyunun bir üst seviyesi 1 dandır. 9 dan en üst seviye
Dango
yan yana ve üst üste taş yığını
De
kesme, sızma, rakibin bir aralıklı yan yana iki taşının arasına oynama
Degiri
rakibi yarma. Art arda oynanan zorlayıcı hamlelerle rakip grubu kesme
Eguri
zorlayarak rakip grubun içine sızarak alan çalmak, alan çalmak
Fukurami
Fukure
Fukure
dışa doğru genişleme, yayılma
Furikawari
değiş tokuş
Furin
9 avantaja ek olarak verilen 4 nokta: San-san’lara (3-3'lere) konur. Çan şekli
Fuseki
Başlangıç. Oyunda açılışların ve genel etki alanlarının şekillendiği ilk aşama. Açılış hamleleri. Birçok oyuncu bu sözcüğün 'açılış' anlamına geldiğini düşünür, ancak değildir. Gerçek anlamı "taşları etrafa serpiştirmek" tir ve oyunun açılış evresini değil, açılış evresinde oynanması uygun olan oyun çeşidini tanımlar. Rakibinizden erken davranıp büyük boşluklara taş serpiştirin.


Geta
rakip taş veya taşları almak için kullanılan ağa düşürme yöntemi
Goban
go tahtası
Goishi
go taşı
Gote
Hamle önceliğini karşı tarafa veren hamle. Savunma hamlesi yapma. Oyun sonunda, kırmızıyla işaretlenmiş hamle "gote"dir.
Gote no sente
sente potansiyeli taşıyan gote
Gozen go
İmparatorun huzurunda oynanan go karşılaşmaları
Gukei
kötü, saçma, aptalca şekil
Guru guru mawashi
rakip taş grubuna yapılan arka arkaya saldırılar ile önce o grubu bir dango haline getirme (yan yana, üst üste bir taş yığını haline getirme), sonra da merdivene alarak ele geçirme
Guzimi/guzumi
işe yarayan boş üçgen. Yan yana veya üst üste 2 taş varsa, bunlara bitişik değil de en az bir adım atlayarak oynama
Hai
sürünme, emekleme, grupla hiçbir açık nokta bırakmamak için taşları kolye gibi yan yana dizerek ilerlemesi, yavaş ilerleme
Hama
esir taşlar
Hamari
tuzağa düşme, çevrilme, dar alanda sıkışık kalma
Hamate
tuzak kurmaya yönelik hamle. Rakip grubun etrafını çevirme
Hane
Çapraz kapama hamlesi.  Kendi taş(ları)ının çaprazına, rakip taş(lar)ın önüne yapılan kapama, kapalı kalmama, yarıp geçme hamleleri.
Hane goroshi
hane hamleleriyle rakip grubu öldürme
Hanekaeshi
hane’ye haneyle karşılık verme
Hanekomi
iki rakip taşın arasına yapılan hamle
Hanmoku
yarım puan
Hanmoku shobu
oyunu yarım puanla kazanma
Hante
doğru, yerinde hamle, kitap hamlesi
Hasami
makasa alma, çapraz ateş, kerpeten. Rakip taşı hem sağdan hem soldan sıkıştırma
Hasami 
Basami
Hasami tesuke
yan yana duran iki rakip taştan birinin diğer yanına taş koyup alttan veya üstten bağlanma
Hasamikaeshi
hasamiye hasami ile cevap
Hashiri
rakibin potansiyel alanına girmeye yönelik sokulma, yaklaşma hamlesi. Yanıt verilmeli
Haya-go
zaman kısıtlaması ile hızlı oynanan maç. Blitz
Hızır taşı
merdiveni kesecek taş
Hiki
geri çekilme, sağlamlaştırma, açılan öncü taşın arkasını doldurma
Hiraki
3. Veya 4. Çizgide açılma hamleleri
Horikomi
rakip grubu dango haline sokarak öldürmek için rakib grubun içine oynanan feda taşı
Hoshi
4-4’e oynama. 4-4 ler d4-d16-q4-q16. Amaç, taşlar çabucak gelişsin, alan elde etmekten çok avantaj için
İchigon
tek göz
İgo
go’nun bir diğer ismi
İkken
tek aralıklı oynama
İkken tobi
1 aralıklı uzama
İkkyu
bir el oyun
İnsei
profesyonel olma eğitimi alan öğrenci oyunu
İshi
go taşı
İshi no shita
taşların altına oynama. Bir grubu öldürmek üzere öncelikle 1. Ve 2. Sırada bir dizi taşı feda etmeye yönelik bir tesuji stratejisi
Jakuben
zayıf nokta, zayıflık
Ji
alan
Ji dori go
rakibin alanlarına girmek yerine kendi alanlarını mümkün olduğunca genişletmeye yönelik oynama
Jigo
berabere kalma. Komi son 50-60 yıldır kullanılır
Jitsuri
net kazanım, kesin alan
Joseki
Köşelerde oynanan hamle dizileri. Ancak herhangi bir dizinin joseki olarak sayılması için, hamleler sonucunda oluşan tabloda 2 tarafın da eşit kazanç sağlamış olması gerekmektedir.  Köşe açılışlarında her iki taraf için de takriben eşit değerde şekiller oluşmasına yol açan, zorunlu hamle dizileri, genellikle köşeye yakın bölgelerde oynanır ve her iki tarafa da eşit oranda kazanç sağlayan hamleler.
Kachi
oyunu kazanma, galibiyet
Kakae
takdire şayan hamle
Kakame/kageme
sahte göz, yalancı göz
Kakari
köşede tek başına duran taşa yaklaşma hamleleri
Kake
bastırma, bir bölgeye sıkıştırma
Kakeme/kageme
sahte/ yalancı göz
Kamo
kolay teslim olan rakip
Kanpai
ezici galibiyet
Karami
rakip iki grubu koparmaya yönelik kesme hamlesi
Karui
esneklik. Hızlı gelişmek üzere gerektiğinde o taşları feda edip, karşılığında yayılmak üzere oynanan aralıklı, esnek hamleler. Sabaki bu tarz hamlelere bir önektir.
Katachi
taşların oluşturduğu şekiller
Katsuro
Özgürlük yolları
Keima
Satrançtaki "at" hamlesi. Bir gruptan ya da taştan, bir eksende 2 diğerindeyse 1 birim uzağa yapılan hamle. 2-1 keima: kısa at hamlesi, 3-1 keima: uzun at hamlesi

   
Keima watari
iki grubun bir at hamlesiyle birleşmesi
Keshi
yok etme. Rakibin potansiyel alanını daraltmaya yönelik hamle
Kikashi
zorlayıcı hamle. Genellikle oyunun seyrinin dışında yapılan, bağlanma tehdidi yarattığı için rakibin cevap verme zorunda kaldığı, oyunun sonrasında kullanılmak üzere rakibin yanıtından sonra kendi başına bırakılan hamleler. Bu taşın ajisi genellikle daha sonraki muhtemel işgallerde kullanılır.
Kiri/giru/kiru
kesmek
Kirichigae
rakip taşların karşılıklı olarak birbirini kesmesi
Kiri-nobi
kestikten sonra uzama
Kiru
yanına oynama. Eşit çizgide yan temas. Bitişik
Kiru-nobi
kestikten sonra uzama
Kishi
profesyonel oyuncu
Kizu
zayıf nokta. Saldırıya açık yer
Ko
Sonsuz döngü. Rakibin bir taşını esir aldıktan sonra, yeni konulan taşın atariye düşmesi durumu. Sonsuza kadar esir alma döngüsünü engellemek için, ko olduktan sonraki hamle rakip tahtadaki başka bir noktaya oynamak zorundadır.
Kodate
ko tehdidi
Kogeima
kısa at hamlesi
Komi
siyahın hamle önceliğini elinde bulundurması nedeniyle beyazın oyuna eksik puanla başlaması nı gidermek üzerebeyaza verilen puan.  Beyaz oyuna 4.5 veya 5.5 puanla başlar.
Komoku
3-4 ler c4-d3-c16-d17-q3-r4-q17-r16 Amaç alan yapmak. Gücü yakın olduğu kenara doğru yayar ve köşede de bir parça alan ister
Korigatachi
kötü, verimsiz şekil
Koshu
iyi, usta işi, zeka dolu hamle
Kosumi
çapraz bitişiği. Aynı çizgide değil. Kesmek isterse öbür çizgide bitişilir. kendi taşlarının çapraz bitişiğine oynama
Kozaru
küçük maymun sıçrayışı
Kuro/ kuroi
siyah
Kyu
başlangıç seviyesi
Kyu shikyoku
dokuz taş avantajlı oyun
Magari
dönme, kıvrılma
Makayotsu
G7-G13-D7-D13. Avantajda orta merkezi noktalar
Makeru
kaybetmek, yenilmek
Mamori
savunmaya yönelik hamle
Mane go
Ayna oyun. Beyazın, tahtanın ters köşelerinde siyahın yaptığı hamlelerin simetriğini oynaması
Me
göz, puan
Me arime nashi
İki tarafın da birbirini kovaladığı kuşatma yarışında, taraflardan birinin tek göze sahip olması. Çok avantajlı
Miai
bir bölgede birine oynandığında, rakibin mutlaka diğerine oynayacağo aynı değerdeki iki nokta, hamle. A seçilirse, B, B seçilirse A’ya oynamak
Miai
Eşit değere sahip 2 noktaya "miai" denir
Mokubazushi
3-5 ler c4-e3-p3-r5-c15-e17-r15-p3.özellikle kenarda güçlenme. Köşenin çoğu rakibin olur
Moyo
çok büyük potansiyel alan
Muko
değersiz ko tehdidi. Ko savaşında, savaşılan ko kaç puan değerindeyse daha büyük puana yönelik ko tehdidi bulunmalıdır.
Mushobu
oyunun kilitlenmesi, kimsenin kazanamaması. Genellikle aynı anda 3 ko savaşının başlamasıyla ya da oyunun kaderini belirleyecek bir bölgede iki ko savaşının başlamasıyla  oluşur
Myoshu
olağanüstü başarılı, deha ürünü hamle
Nakade
yaşadığı kesin olmayan büyük grup. 2 hatta 3 göz oluşturabilecek, ancak ‘can damarı’ açık olduğu için henüz göz oluşturamamış büyük taş grubu
Nakayotsu
G7-G13-O7-O13. Avantajda. Seimoku. Furin’lerden sonraki 4 nokta. Orta merkezler
Narabi
Bir çizgi üzerinde yan yana dizilmiş taş grubunun bir açığında bulunan taşın hemen yanına taş koyarak yapılan sağlam açılma
Nidan
çift, ikili
Nidan bane
arka arkaya oynanan iki hane
Nigan
çift göz
Nigiri
Oyun başlarken kimin siyah kimin beyaz olacağını saptamak üzere, bir tarafın bir avuç taş alması ve karşı tarafın taş sayısını tek veya çift olduğunu tahmin etmesi
Nikken tobi
2 aralıklı uzama
nirensei
ilk iki açılış hamlesinin tahtanın aynı tarafındaki yıldız noktalarına oynanması
Nobi
kesilme tehlikesiyle karşı karşıya olan bir grubun, yan yana dizili taşlara bir yenisini ekleyerek sağlamlaştırma
Nobi
Bir taşı savunmak ve nefesini artırmak için yapılan yönelme hamlesi.
Nobidashi
2. Çizgideki atari durumundaki taşı, ajisinden yararlanmak veya bu taşı sıkıştıran grubu dışarıdan çevirmek amacıyla koruma
Nozoki
bir grubu kesme tehdidinde bulunan yaklaşma, sokulma hamlesi
Nuki/ nuku
Ele geçirme
Oba
büyük puan
Ogeima
uzun at hamlesi
Oiotoshi
rakip grubun göz şeklini bozmaya yönelik feda hamleleri oynayarak o grubu öldürme tekniği
Oitoshi
Bata-bata
Oki
rakip gurubun göz yapacağı noktalara taş koyma
Oki-go
zayıf oyuncuya avantaj taşı verilen oyunlar
Oki-ishi
avantaj taşları
Omoi
ağır, hantal şekil
Omoku hazushi
3-6 noktalar
Omoyo
çok büyük moyo
Omukuhazushi
3-6 lar
oogeima
Satrançtaki "at" hamlesi gibi. Ancak bir gruptan ya da taştan, bir eksende 3 diğerindeyse 1 birim uzağa yapılan hamle.
Osae
bir çizgi boyunca uzamayı engellemek üzere set çekme, önünü kapama
Oshi
bastırma. Bir çizgi boyunca yan yana taş koyarak altta kalan grubu bastırma, o grubu da yan yana savunma hamleleri yapmaya zorlama
Oshiro go
Japonya’da eskiden shogun huzurunda oynanan oyun
Otakamoku
4-6 lar
Oteai
profesyonel oyunculara yönelik turnuva
Oyose
açık farkla biten oyun
Ozaru
ogeima (uzun at) kenarda oynanırsa (büyük maymun) 8 puan kazandırır
Poka
bir anlık dikkatsizlikten kaynaklanan aptalca hata
Ponnuki
Bir taş esir alınınca ortaya çıkan şekil. Genelde tercih edilen, "iyi şekil"ler arasında gösterilir.
Rengo
go oyuncular takımı
Ryo atari
çift atari
Sabaki
Esnek, hafif oynamak, rakibin alanını işgal ederken, hatta birkaç taşı feda etmeyi göze alarak, yakın müttefik guruplara bağlanmak, veya rakip gurubu tamamen ikiye bölmek ve dar bir alanda kapalı kalmamak için, aralıklı, açık, yayılmaya ve kaçmaya uygun oynamak.
Sagari
tahtanın bir köşesine / kenarına doğru ısrarla ilerleme, yayılma, yönelme
Sakusen
plan, taktik, strateji
Sanbagarasu
3 Karga. Bir tarafın çapraz dizilen 3 taşı
Sangen
3 aralıklı oynamak
Sangen tobi
3 aralıklı uzama
San-ko
3’lü ko. Aynı anda cereyan eden 3 ko savaşı
Sanrensei
ilk 3 hamleyi tahtanın bir tarafındaki 3 yıldız noktasına oynamak
sanrensei fuseki
Beyazın oluşturduğu biçimlenme
San-san
3-3 ler c3-c17-r3-r17. Amaç köşeyi almak, ama merkeze doğru pek avantajı yok
San-san uchikomi
3-3’e oynayarak başlayan işgal
Sarusuberi
maymun sıçrayışı
Seikai
doğru çözüm, yanıt
Seimoku
avantaj taşlarının konulduğu 9 nokta. D4-k4-q4-d10-k10-q10-d16-k16-q16
Seki
gurupların birbiini kuşattığı, ama taraflardan ikisinin de kendisi atariye düşmeden ate çekemediği durum. Taraflar birbirini alamaz, taşlar o şekilde kalır, kimse puan alamaz.
Seki
Ortak yaşam. Bir bölgedeki siyah ve beyaz taşların, nefes eksikliğinden dolayı birbirini öldürememe durumudur.
Sekito
taş kule. Tahtanın bir yanında taktik gereği 2 taşın feda edilmesi
Semeai
karşılıklı saldırı. S ve B birbirinin etrafını sarsa ve her iki grubunda iç taş gruplarında 2 göz yoksa, iki tarafta sahipsiz alanları (özgürlük alanlarını) doldurarak rakibi içerde öldürmeye çalışması
Semeru
saldırma
Sen
oyun, maç, müsabaka
Sensei
usta
Sente
hamle önceliği. Yanıt verme gereksinmesi olmadan istediği yere oynama. Özgürlüğü önemli olan noktalara önce oynama şansı. Eğer bir taraf sente denebilecek bir hamle yapıyorsa, hamle dizisinin sonunda tahtanın herhangi bir kısmına oynama önceliği yine onda olacaktır.
Shibori
cendereye sokma, sıkıştırma, çullanma. Gözleri bozma. Küçültme. Bir alana sıkıştırmak üzere bir gruba sürekli saldırma
Shicho
merdiven
Shichoatari
merdivenin oluşacağı yol üzerindeki bir noktaya oynayarak, merdiveni bozma tehdidindeki taş
Shiggen tobi
4 aralıklı uzama
Shimari
köşe kuşatması. Aynı köşedeki 2 müttefik taşın oluşturduğu şekiller
Shinogi
saldırı altındaki bir grubu yaşatan, göz oluşturan hamleler dizisi
Shinu
ölmek
Shiro/shiroi
beyaz
Shiroban:
oynama sırasının beyazda olması
Shokyu
başlangıç, kyu seviyesindeki oyuncu
Shuban
oyunun son aşaması
Shukyoku
iki oyuncunun da pas geçmesi, oyunun sonu
Soto
dış, dışa doğru, dıştan
Suberi
alttan sokulma, kayma, sızmaya yönelik hamle
Suji
tarz, sağlam strateji, iyi düşünülmüş plan
Sumi
köşe
Susoaki
yırtmaç: bir grubun tahtaya yakın alt kısmının açık, girilebilir olması
Süte-ishi
feda taşı
Tachi
üst üste duran iki taşın sağlamlığı sayesinde ortaya doğru ilerleme
Tagaisen
berabere biten oyun
Takamoku
5-4 ler e4-d5-p4-q5-p16-q15-d15-e16. Köşe tamamen terk, merkez ve kenara önem verme
Takefu
Bamboo  bağlantısı. Kesilme olanağı yok.
Tarikaeshi
geri alma
Tatakai
çarpışma, savaş
Teban
el, oynama sırası
Tejun
hamleleri oynama sırası
Teki
rakip
Tengen
Orta nokta. Merkez. K10
Tenuki
Rakibin son hamlesini önemsiz görüp, cevap vermemek ve başka yere oynamak.
Tesuji
İyi düşünülmüş hamle. Bölgedeki taşların konumunu hesaplayarak yapılmış akıl dolu hamle.
Belli bir alandaki en başarılı, beceri dolu taktik hamlesi
Tetchu
demir sütun
Tobi
düz uzama.çizgi üzerinde yayılma
Tobi komi
rakip içine bir aralıklı
Tobidashi
dışa bir aralıklı
Tobimagari
yandan bir aralıklı uzama
Tori
alma, ele geçirme
Toryo suru
oyunu terketme. Resign
Tsugi
bağlantı, bağlanma
Tsuke
Rakibin taşına temas etme hamlesi. Temas hamlesi. Bağlı olduğu bir grup olmadan, rakip taşın yanına, üstüne yapılan temas hamlesi
Tsuke fukure
temastan sonra müttefik gruba bağlanma
Tsuke giri
temastan sonra o grubu kesme
Tsuke nobi
temastan sonra uzama
Tsume
fren amaçlı açılma, uzama. Bir grubun yakınlarına konan, rakip taşın daha fazla açılmasına, uzamasına engel olmak amacıyla yapılan oynama
Tsume-go
ölüm kalım problemleri
Tsuru nu sugomori
turna yuvası, kapan, kıskaca alma. Çevrilen rakip grubun tek kaçış yoluna taş koyarak bu grubu asla kaçamayacağı şekilde kuşatma
Uchi
iç, içine, içerden
Uchikaki
1. Veya 2. Çizgideki rakibin gözünü yalancı göz haline getirmek için yapılan feda hamlesi
Uchikomi
rakip alanın içine girme, işgal etme
Uchisugi
Zorlama hamle. Üst seviye bir oyuncunun kendinden daha düşük seviyeli bir oyuncuyla oynarken, rakibin gözünü korkutup savunmaya geçmesi, pasif oynaması için yaptığı )ve kendine denk bir rakibe karşı genelde yapamayacağı) desteksiz zorlama saldırı hamleleri. Bu tür hamlelere karşı korkup savunmaya geçmek tam da üst seviye oyuncunun istediğidir. Bu yüzden karşı saldırı veya en azından saldırıya yatkın savunma hamleleri tercih edilir.
Ue
üst, üstüne, üstünden
Uttogaeshi Utegaeshi
Bir koyup üç alma. Kuşatılmış veya tek gözü olan bir taş grubunun tek boşluğunun kalması için bir taş feda edip, kalan o tek göze taş koyarak o grubun alınması. Fare kapanı. Geri Tepme
Warikomi
iki rakip taşın arasına girme. Dalma
Warui
kötü (hamle, şekil, oyun)
Watari
Karşılaşma, kenarda bitişme, alttan bağlama, tahtanın dibinde iki grubu bağlama
Wei Qi
Go’nun Çin’deki adı
Yoi
iyi, başarılı
Yose
oyunun son aşaması. Fuseki > Choban > Yose
Yosu miru
yoklamak, açık noktaları olan bir taş grubuna, rakibin nasıl yanıt vereceğini görmek üzere bir taş koymak. Bu taş feda edilebileceği gibi, verilen yanıta göre bir işgali başlatabilir ya da ajisinden yararlanılabilir.
Zenkyo ku
tahtadaki genel durum. Oyuna bölgesel değil, tüm tahta gözetilerek bakmak
Zoku/Zokushu
kaba, incelikten yoksun, iyi düşünülmemiş hamle. Tesujinin tersi


Hiç yorum yok: